SEI - 2023 - Kapittel 1 - Film 3 - Tilknytningspsykologene
27281
page-template-default,page,page-id-27281,page-parent,bridge-core-3.1.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-30.0.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive

En Tilknytningspsykologene og folkOm produksjon ©

KAPITTEL 1 – FILM 3

Dersom bildet under med filmen ikke vises må siden reloades.

Innhold knyttet til film 3:

 

  • 3 læringskort
  • 1 tiltakskort
  • 2 grafikk

 

Anbefalt rekkefølge: Læringskort, film, oppgaver og aktiviteter.

I filmen drøfter Stig hvordan vi lett kan anvende straff – også de mer skjulte måtene å straffe på, som det å på indirekte måter snakke ned eller skyldbelegge en elev. I filmen snakkes det også om hvor uheldig det kan være å møte de mottakelige elevene på denne måten og at det bryter ned tillit, fremfor å bygge det opp. Tillit til person er tillit til informasjon. Å anvende straff gjør det således mindre sannsynlig at eleven vil høre på den voksne og dermed lære av den voksne – og det vil også påvirke elevens opplevelse av tilhørighet.

OPPGAVER OG AKTIVITETER
  • Hvorfor er det så viktig å si hei og ha det?
  • Hva skjer med deg om du kommer inn i et rom og ingen hilser?
  • Vi har vært gjennom flere måter å fremme tilhørighet til en gruppe på – er det noe du vil vektlegge eller legge til?

     KAPITTEL 1