En Tilknytningspsykologene og folkOm produksjon ©
Dersom bildet under med filmen ikke vises må siden reloades.
Innhold knyttet til film 8:
Anbefalt rekkefølge: Film, læringskort, refleksjonskort
I denne filmen snakkes det om hvordan vi voksne kan føle oss kompetente og bra når barn oppfører seg bra, og visa versa. Problemet er at vi da kan komme til å stoppe barns atferd på brå måter for selv å føle oss bedre.
I et læringskort presenteres begrepet omtenksom fasthet. Betydningen av å ha med seg omtenksomhet løftes frem, også når vi trenger å være faste. Omtenksomheten innebærer at vi ikke møter en sint barn med sinne tilbake. En slik reaksjon vil ikke barnet kunne bruke på utviklingsfremmende måter. Det samme med en urolig barn. Om vi greier å møte barnet med ro, ikke uro, skaper vi et rom for barnet som er utviklingsfremmende. En slik reaksjon virker beroligende på barnet der og da, og er også en reaksjon barnet kan internalisere og selv bruke ved en senere anledning.
Lede og relatere – omtenksom fasthet
Anvend kjørereglene beskrevet i grafikken «trygge voksne»:
Vær robust
Relatér når du kan
Réager når du er nødt til det
Vær samlende
Utforsk hvordan vi voksne kan være faste, og samtidig relatere oss til barn på omtenksomme og gode måter.
Hva tenker du om utviklingsperspektivet som presenteres i teksten ovenfor?
Anvend dette perspektivet på noen barn som kan være utfordrende å lede. I hvilken retning trenger de å utvikle seg? Se for deg hvordan du vil utøve en omtenksom fasthet i møte med disse barna.