SBI - 2024 - Kapittel 3 - Film 8 - Tilknytningspsykologene
30179
page-template-default,page,page-id-30179,page-parent,bridge-core-3.1.3,cookies-not-set,sensei-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-30.6.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

En Tilknytningspsykologene og folkOm produksjon ©

KAPITTEL 3 – FILM 8

Dersom bildet under med filmen ikke vises må siden reloades.

Innhold knyttet til film 8:

 

  • 2 læringskort

 

Anbefalt rekkefølge: Film, læringskort, refleksjonskort

I denne filmen snakker Stig om hvor lett det kan være for oss voksne å tenke at oppgaven er å stoppe en barns atferd når vi skal være faste. Med omtenksom fasthet løfter vi frem betydningen av å ha med seg omtenksomhet, også når vi trenger å være faste. Omtenksomheten innebærer at vi ikke møter en sint barn med sinne tilbake. En slik reaksjon vil ikke barnet kunne bruke på utviklingsfremmende måter. Det samme med en urolig barn. Om vi greier å møte barnet med ro, ikke uro, skaper vi et rom for barnet som er utviklingsfremmende. En slik reaksjon virker beroligende på barnet der og da, og er også en reaksjon barnet kan internalisere og selv bruke ved en senere anledning.

REFLEKSJONSKORT

Lede og relatere – omtenksom fasthet

 

Ta frem grafikken fra tidligere i kapittelet: Kjøreregler for trygg ledelse.

 

Utforsk hvordan vi voksne kan være faste, og samtidig relatere oss til barn på omtenksomme og gode måter.

 

Hva tenker du om utviklingsperspektivet som ble presenter i filmen?

 

Anvend dette perspektivet på noen barn som kan være utfordrende å lede. I hvilken retning trenger de å utvikle seg? Se for deg hvordan du vil utøve en omtenksom fasthet i møte med disse barna.

     KAPITTEL 3